Spotkania społecznościowe

Co drugi z użytkowników biznesowych serwisów społecznościowych nawiązał dzięki nim nowe znajomości, a na wspólne przedsięwzięcie z osobą poznaną w serwisie zdecydował się co piąty zarejestrowany – wynika z badania przeprowadzonego przez Gemius na zlecenie serwisu Profeo.pl.

Prawie 80 procent użytkowników społeczności biznesowych tworzących się wokół działających w Internecie serwisów społecznościowych – takich jak Linkedin.com, Profeo.pl czy Goldenline.pl – pracuje zawodowo, a serwisy te są dla nich źródłem wiedzy na temat rynku.

Większość tworzy własne sieci kontaktów, do których zaprasza zarówno osoby już sobie znane, jak i te, które poznaje dopiero w serwisie. Tylko 7 procent badanych ogranicza listę znajomych w serwisie do osób poznanych wirtualnie. Co dziesiąta sieć kontaktów liczy więcej niż sto nazwisk.

„We współczesnej gospodarce opartej na wiedzy sukces zależy od dostępu do informacji rynkowych, czyli mówiąc wprost – od tego, ile osób znamy. Posiadanie rozległej sieci kontaktów jest kluczowe w zarządzaniu karierą, rozwoju firmy i skutecznej sprzedaży” – mówi Grzegorz Turniak, ekspert do spraw networkingu i gospodarz cyklicznych spotkań Klubu Profeo, podczas których użytkownicy Profeo.pl mają okazję poznać osobiście wirtualnych rozmówców i wymienić się wiedzą. „Serwisy społecznościowe dla profesjonalistów to idealne miejsce do poszerzania sieci kontaktów. Nie wierzę jednak, abyśmy w przyszłości wybierali pracowników czy wspólników jedynie wirtualnie. Niezbędny jest kontakt osobisty, uścisk dłoni, wywiązanie się z obietnic i czas, który pozwala zbudować zaufanie do ewentualnego partnera biznesowego”1.

Znajomości nawiązane za pośrednictwem portalu są utrzymywane także poza nim: preferowanymi sposobami kontaktu są e-mail i telefon. Blisko co trzeci ankietowany spotkał się z osobą, z którą skontaktował się w biznesowym portalu społecznościowym, a 21 procent badanych zrealizowało wspólne przedsięwzięcie z takim znajomym.

Badanie Profeo.pl wskazuje także na wysoki poziom zaufania, jaki użytkownicy mają do osób poznanych dzięki sieciom biznesowym. Rekomendacje znajomych z serwisów społecznościowych są wiarygodne dla zdecydowanej większości badanych (82 procent). Co trzeci respondent wykorzystał zawodową radę udzieloną przez osobę poznaną za pośrednictwem portalu, a jedna na pięć osób (21 procent) skorzystała z poleconej konferencji czy szkolenia.

Zakładanie i pielęgnowanie profili w serwisach społecznościowych ma wiele celów; dla serwisów o profilu biznesowym jest to przede wszystkim rozwinięcie swojej bazy kontaktów i poszukiwanie pracy. Także, co pokazuje badanie, szukanie partnerów do wspólnych projektów.

Badanie nie precyzuje jak – czy dzięki profilowi, dyskusji na forum czy spotkaniom – nawiązywane są znajomości; skupia się raczej na skutkach. Pokazuje też, że nawiązywane w serwisach społecznościowych znajomości szybko wychodzą poza dany serwis, do e-mailowej korespondencji i spotkań w świecie rzeczywistym.

1Jolanta Nowak, Dobre kontakty z sieci, Metro, 1 grudnia 2008.

Źródło: Artur Małek, 30 procent członków społeczności biznesowych spotyka się również poza serwisem, Internet Standard, 27 listopada 2008.

Reklamy

One Response to Spotkania społecznościowe

  1. lavinka pisze:

    80% moich znajomych na profeo i goldenline to znajomi… z blipa. Czy ankieterzy wzięli to pod uwagę? ;) No, ale gdzie mi tam do byznesu :)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: